خداوند لبخند زد
دختر آفریده شد!
لبخند خدا روزت مبارک
خداوند لبخند زد
دختر آفریده شد!
لبخند خدا روزت مبارک
قرآن کتابی است که با نام خدا آغاز می شود و با نام مردم پایان می پذیرد.کتابی آسمانی است اما ــ بر خلاف آنچه مؤمنین امروزی می پندارند و بی ایمانان امروز قیاس می کنند ــ بیشتر توجهش به طبیعت است و زندگی و آگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت
کتابی است که نام بیش از ۷۰ سوره اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش
از ۳۰ سوره اش از پدیده های مادی و تنها ۲ سوره اش از عبادات ! آن هم حج و
نماز !
کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست …
کتابی است که نخستین پیامش خواندن است و افتخار خدایش به تعلیم انسان با
قلم…آن هم در جامعه ای و قبایلی که کتاب و قلم و تعلیم و تربیت مطرح نیست…
این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهل دوست لایش را بستند ، لایه
اش مصرف پیدا کرد و وقتی متنش متروک شد ، جلدش رواج یافت و از آن هنگام
که این کتاب را ــ که خواندنی نام دارد ــ دیگر نخواندند و برای تقدیس و
تبرک و اسباب کشی بکار رفت ، از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و
اجتماعی را از او نخواستند، وسیله شفای امراض جسمی چون درد کمر و باد شانه و
… شد و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر در خواب گذاشتند وبالاخره،
اینکه می بینی ؛ اکنون در خدمت اموات قرارش داده اند و نثار روح ارواح
گذشتگانش و ندایش از قبرستان های ما به گوش می رسد ،
قرآن ! من شرمنده
توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می
شود همه از هم می پرسند ” چه کس مرده است ؟ “
چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان ما نازل کرده است .
قرآن ! من شرمنده توام اگر ترا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده ام .
یکی ذوق می کند که ترا بر روی برنج نوشته ، یکی ذوق میکند که ترا فرش
کرده ، یکی ذوق می کند که ترا با طلا نوشته ، یکی به خود می بالد که ترا
در کوچک ترین قطع ممکن منتشر کرده و … آیا واقعا خدا ترا فرستاده تا موزه
سازی کنیم ؟
قرآن ! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می خوانند و
ترا می شنوند ، آن چنان به پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های
روزمره می نشینند ! … اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین
فریاد می زنند ” احسنت …! ” گویی مسابقه نفس است …
قرآن ! من
شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با شماره صفحه ،
خواندن تو از آخر به اول ، یک معرفت است یا یک رکورد گیری ؟ ای کاش
آنانکه ترا حفظ کرده اند ، حفظ کنی ، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش
نکنند .
خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو .
آنان که
وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند ، گویی که قرآن همین الان به ایشان
نازل شده است . آنچه ما با قرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به
صلیب جهالت کشیدیم .
علی شریعتی ، برگرفته از پدر مادر ما متهمیم ، مجموعه آثار
برای دیدن برنامه کارآموزیا روی لینک های زیر کلیک کنید.
سلام
کیا هنوز به وبلاگ سر میزنن؟؟؟!!!